söndag 30 november 2014

Jordärtskockssoppa

Det är Fredag eftermiddag och jag funderar på den eviga frågan: vad ska vi äta ikväll?! En tanke börjar ta form i huvudet med kött och potatisgratäng, det var väldigt länge sedan. Lite söndagsmiddag nästan men visst fungerar väll det på en fredag med lite levande ljus! Sagt och gjort så bär det av till mataffären och i grönsaksdisken ser jag de fantastiska knölarna ligga där och liksom bara väntar på mig! Stora fina jordärtskockor. En ny tanke formas i och med detta, att det går perfekt att ha en förrätt till mitt kött. Jag plockar ut fyra stora fina knölar och lägger ner dem i min korg. Det jag behöver till min soppa är:

Fyra stora jordärtskockor 
4 dl matgrädde
Ett paket bacon
Salt och peppar
(Förrätt till ca fyra personer)


Baconströssel
Väl hemma börjar jag med att skala jordärtskockorna och lägger de i vatten. Om man inte gör det så kan de bli bruna och fula väldigt fort. Jag tar fram en kastull och slår på grädden men sparar ca en dl till senare. Nu är det bara att dela på jordärtskockorna och ner i kastrullen med grädden. Jag brukar alltid dela den största på mitten innan och kör med osthyveln ett par drag på snittytan, det blir riktigt snyggt att dekorera med om man friterar dem lätt i lite olja. Låt de koka en bra stund i grädden  tills det blir helt mjuka. Nu är det dags att ta fram baconen, den ska vi tärna mycket fint. Ta fram din skarpaste kniv och skär baconen först på längden i strimlor, så fint det går. Nu vänder vi på det hela och börjar tärna den. Också här så fint det går. Nu tar vi vår bacon och steker på den i en stekpanna ganska hårt så den blir sådär knaprigt god. Låte den rinna av på lite papper under tiden du fortsätter med soppan. Nu kan vi kolla att allt är mjukt och fint i vår kastrull. Här bukar jag tillsätta salt och peppar men det kan vänta om man vill det. Nu ska vi mixa detta till en slät krämig soppa. Det går bra att använda en stavmixer eller en större variant men det är bra om man har maskin till detta. Om nu soppan blir mer som en kräm, vilken den ofta blir här, så tar vi grädden som vi sparade och tillsätter nu så den blir tunnare. Mer salt och pappar om man vill detta. Allt är efter din egna smak. Nu är det bara att lägga upp förrätten och dekorera med våra "chips" och vårt baconströssel. Vill man ha förrätten helt vegetarisk så kan man hoppa över baconen. Nu är den stora frågan vad man dricker till detta? Jag valde en alkoholfri mousserande äppelmust från Normandie som heter "Jus de Pommes Artisanal Pétillant" och är ekologiskt framtagen. Den har nummer 1990 på systembolaget och är mycket frisk och god. Passar perfekt och naturligtvis har den champagnekork!

Smaklig måltid  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar