tisdag 30 juli 2013

Glass!

Vaniljstång i mjölkblanding.
Grädde och mjölk. Grädde är aldrig fel.
Glassen innan den fryser. 
Det är sommar och då ska man absolut äta glass. Så mycket man kan och så ofta man har lust med. Favoriter är så klart "Lejonet och björnen" vid Örgryte. Krämig och så fantastiska smaker. Inspirerad när jag satt där en eftermiddag gick jag till affären och köpte ingredienser för att göra egen glass. Jag har gjort det förut så klart men tänkte att nu är det dags igen. Jag bestämde mig för att göra vanlig vaniljglass till en början och utveckla smaker med tiden. Det man behöver till min vaniljglass är tre dl grädde och två dl mjölk som jag hällde i en kastrull. Jag delade på en vaniljstång och skrapade ur allt härligt innehåll och tillsatte det i kastrullen. Sen kokade jag upp blandningen och ställde av den för att få kylas av. Undertiden vispade jag upp fem äggulor med en dl socker tills det blev vitt och fluffigt. När mjölk blandningen hade kylts av tillräckligt hällde jag över den till sockret. Blandar runt försiktigt för att sedan hälla tillbaka den i kastrullen. Nu kommer det viktiga; Värm upp allt igen men bara till åttio grader, mycket viktigt att inte låta det koka! Väl där är det dags att kyla ner hela blandningen och ta fram glassmaskinen. En liten detalj är att ta bort vaniljstången innan man häller smeten i maskinen. Sen låter man gå och gå tills det blir en härligt krämig glass med fantastiska smaker och naturligtvis så är Alla råvaror ekologiska för bästa smak.
Glassen i halvtid

Glassen är klar för att ätas!!



       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar