tisdag 30 juli 2013

Modus Hoperandi, IPA

Indian Pale Ale är nog den ölen som är smakrikast och har mest karaktär tycker jag. Den är ofta frisk men ändå lite murrig på ett välbalanserat sätt, precis som denna ipan är. Man kan Känna tydliga nyanser av apelsinmarmelad, tallbarr, sirap och färska örter. Mycket välbalanserad skulle jag säga. Det är en amerikanare och som så ofta när de kommer från "over ther" så är de extremt bra. De har tillverkat denna ale genom att överjäsa den vilket innebär att jästen flyter upp till ytan under jäsningsprocessen. Det är där igenom det heter just överjäsning. Överjäsning sker vid en relativt varm temperatur, ca 15-20 grader celsius. Det tar ofta inte så lång tid att jäsa färdigt en ale med överjäsning. Ofta bara en vecka. Fördelar med överjäsning är att den ger mer fruktiga aromer från jäsningsprocessen än underjäsning och fruktiga aromer är något som man verkligen vill komma åt i en IPA. De säger själva att denna alen passar till smakrika rätter av nöt och viltkött men jag säger att den passar suveränt bra till att dricka när lusten faller en in och med ett trevligt sällskap, såklat. Jag tycker att de har fått till utformningen av burken på ett mycket bra och coolt vis. Bra gjort.

Skål mina vänner!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar