måndag 22 juli 2013

Sommar tider...

Solen skiner över Göteborg och Gyllene tider spelar på Ullevi. Vad ska man hitta på en sådan dag? Jo, en spontan grillkväll kanske? Det behöver inte vara så avancerat ibland utan man kan faktiskt ta det lite som det kommer och då är det en fördel med fint väder och trevligt sällskap. Rosé innan maten någon? Som sagt, i all enkelhet, några köttbitar, lite sallad, helt vanlig potatis och lite fantastiska kantareller. Smörstekta över öppen eld med endast salt och peppar på. Kan det bli bättre? Visst kan det det, ett gott italienskt rött vin (Langhe Nebbiolo Fontanafredda (nr 22300)  så blir det perfekt. Köttet valde jag att marinera lite lätt med det som jag hade hemma och tillsatte ganska mycket honung för att balansera smakerna till dijonsenapvinägretten som jag hade i salladen. Det kanske låter lite konstigt kanske men det går perfekt ihop. Entrecoten var perfekt hängmörad och nästintill föll i sönder i varje tugga. Den härliga italienaren till, balanserade upp hela rätten och till och med kantarellerna kom till sin rätt med det fylliga vinet. Det kan vara jag bara men jag är nog lite förälskad i Fontanafredda och dess underbara smaker. Ett vin som är så prisvärt och passar till mycket eller om man bara vill dricka ett glas.

Kvällar som den här, då önskar man att sommar skulle vara lite längre i Sverige. Så att man skulle kunna sitta ute lite oftare på detta sättet. Men inte klaga när denna sällsynta kväll dyker upp, utan fånga den och njut fullt ut.


Skål mina vänner!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar