fredag 1 augusti 2014

Basilika

Basilika är en suverän ört tycker jag. Lätt att odla, perfekt att frysa och en underbar smak. Det finns färdiga krukor på närmsta matbutik att köpa. Nja, den kanske inte är den mest hållbara basilikan men ger man sig fasen på att den ska bli stor och grov så kan man lyckas med det. Dessa är oftast mycket hårt uppdrivna på grund av ekonomi. Det är klart att odlarna vill ha ut så mycket pengar som det går för varje såld planta. Det förstår vem som. Sen är det klart att vi som konsumenter vill spara så mycket det går, få mest basilika för våra pengar. Jag hittade ett ganska så smart och miljövänligt sätt att få mer basilika. Jag köpte en basilika i närmaste butik i våras, jag använde ungefär hälften av den och sedan försökte jag att få den att växa sig stor. Jag gav den en mycket större kruka och bra jord med näring och så klart en massa kärlek och pyssel. Det gick jättebra och jag ställde ut den i växthuset när det blev tillräckligt varmt. Jag använde inte så mycket av den på ett tag utan lät den växa till sig helt enkelt. Nu är den stor och fin som ni ser här på bilderna. Jag fick till och med binda upp den så dess grenar inte skulle ligga på marken av tyngden. För två veckor sedan klippte jag tre "grenar" av den och ställde dem i vatten. De fick stå på fönsterbrädan i sol och jag fyllde på vatten när det började sina. Efter ett litet tag kom det rötter på alla tre. Perfekt! Jag lyckades! Fram med tre små krukor som jag har sparat och i med såjord och plantera de små liven. Sådär ja! Tre nya basilika plantor som inte ska drivas på för hårt utan få växa i sin egna takt. Nu ska vi inte glömma att allt detta kommer i från en industriplanta som jag förväntade mig dö på en vecka. Fantastiskt tycker jag. Sedan när de nya plantorna har växt till sig så kan man faktiskt ta nya skott från dem och kanske ge bort till nära och kära eller ställa sig på närmaste torg och sälja kanske...

Lycka till med era plantor!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar