onsdag 4 mars 2015

Cucaracha Perla Maduro


Nu var det ett tag sedan jag skrev om cigarrer. Denna årstiden är det ofta kallt och bistert, man vill inte riktigt sätta sig utomhus för att njuta av en cigarr. Ett bra alternativ är såklart att åka till Mellgrens för att sitta inomhus men det är inte alltid som det passar och då passar det bra med en lite mindre cigarr. Denna cigarr tar ca 30-40 minuter att röka vilket är lagom så här års tycker jag. 
Innan jag tänder min cigarr så tittar jag på den. Den är jämn i formen. Mörk och den ser lite "len" ut. När jag snoppar den så viks täckbladet upp lite men det går lätt att rätta till. Den luktar nästan lite halm och gödsel, ungefär som i en ladugård. 

När jag tänder den så krullar sig täckbladet lite vilket känns lite billigt men okej, låt gå! Första blosset känns trögt och hela cigarren känns väldigt hårt rullad men ändå ganska okej på något vis. Ganska så stark smak med halvfull kropp skulle jag säga men jag gillar de svaga cigarrerna. Trotts att jag fördrar de svagare så tycker jag att detta är riktigt bra! En lätt jordig smak. Jag kan ana en kaffesmak och den är lätt pepprig. Den brinner fint och askan håller ihop bra med fin färg. Lätt förvånad över att det är så bra blossar jag in på andra tredjedelen av cigarren. 

Kaffesmaken sitter kvar och det kommer fram en chokladsmak mer tydligt i varje bloss. Även en antydan till svart te lägger som en slöja i gommen och jag gillar det starkt! Det börjar bli en liten sned glöd som jag inte gillar men det kan rätta upp sig hoppas jag och jag är utomhus med lite vind som hjälper till med snedheten. 
Tredje del av denna cigarren är inte jätte stark och smakerna har inte utvecklat sig så mycket som man kanske vill. Lite sötma kommer fram tillsammans med kaffesmaken.


Totalt så är jag väldig positiv till denna cigarr över lag. Det passar perfekt med en espresso till denna cigarr tycker jag. Som medlem på cigarrsällskapet så kostar denna cigarr 20 kronor och är en väldigt bra vardags cigarr. Den kommer från Nicaragua och jag köpte den på Sweets and cigarrs vid Olskroken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar