tisdag 3 mars 2015

Odla egen jäst

Som en del av er redan vet så bakar jag en del bröd och brygger en del öl. En mycket viktig ingrediens till dessa saker är jäst. Utan jästen skulle det bli ett mycket platt och hårt bröd och ölen skulle inte smaka lika gott och det skulle inte finnas kolsyra eller alkohol i den. Förr i tiden, för flera hundra år sedan så bryggde man öl och tillverkade vin i var mans stuga men man visste väldigt lite om varför och hur ens bryggd jäste. Det var lite magi som spelade in sa man men nu för tiden så vet vi att det var ett fenomen som kallas för vildjäst som gjorde att det började jäsa. Vi har jästsporer runt omkring oss hela tiden och när man bryggde öl förr så var kärlen öppna den första tiden och så kom vildjästen in och började äta av det jäsbara sockret. Idag är det en väldigt kontrollerad bransch som odlar jäst. Med tanke på all vildjäst vi faktiskt har runt omkring oss så måste det vara en steril miljö som fabrikerna odlar sin jäst i. Hemma i mitt kök är det absolut inte sterilt, nästan tvärt om och det känns som att min jäst kommer att bli bra till slut. Jag har läst en del om jäst och inser ganska snart att den jästen man odlar själv hemma i sitt kök är väldigt mycket bättre för kroppen än den man köper i affären och det är faktiskt inte svårt att odla den ens. Ni som har bakat surdegsbröd vet hur det är att hålla igång en deg och detta är på nästan samma sätt. Nu utgår jag från att jag ska använda min jäst till att brygga öl med och sätta en limpa eller två. Jag har funderat på vilka smaker jag vill ha med som undertoner i min jäst till ölet. Lime och mango kommer jag fram till så jag går till affären och köper en mango och en lime. Väl hemma tar jag fram en burk på en liter och diskar ur den. Jag tar fram en kniv och skär av skalet på båda frukterna så jag får med lite fruktkött också. Sen hackar jag skalen i en halv centimeter tjocka strimlor och lägger ner det i min burk. Nu tar jag fram en kastrull och en dl socker och fyra dl vatten som jag kokar upp till en sockerlag som jag sedan låter svalna till 20 grader. När detta är klart häller jag på sockerlagen över skalen och stänger locket på burken. Nu ska detta stå i en vecka ungefär men det är viktigt att man öppnar burken varje dag och säger hej till den blivande jästen. Burken ska stå i rumstemperatur. Efter några dagar kan man se att det börjat bubbla lite bland skalen, om allt går som det ska, och då har vi lyckats. En annan viktig sak är att lukta på "jästen" varje dag. Öppna burken, hälsa och låt den stå öppen en stund och sedan luktar du. Det ska lukta friskt och som för mig, mango och lime. Om det luktar ruttet så har något blivit fel i processen och då är det viktigt att slänga ut sin satts och börja om. Efter en vecka så silar jag min röra och slänger skalen, nu har de gjort sitt. Nu tillsätter jag mjöl tills det blir en "flytande deg" och lägger tillbaka allt i min burk och låter det stå. Nu börjar jästen äta! Då är det viktigt att låta locket stå på glänt så det inte blir för högt tryck i burken. Nu är vi klara. När du ser att "degen" sväller så kan du ställa in den i kylen men glöm inte att mata den med mjöl och vatten en gång i veckan.  

Lycka till!
   



1 kommentar: