torsdag 5 mars 2015

Pipa i vårsolen!

När solen tittar fram så är det skönt att ta en promenad. Jag brukar packa ner en termos kaffe och en cigarr men denna gången blev det en pipa istället. Nu är det ett bra tag sedan jag rökte pipa men jag blev sugen när värmen kommer. Det är mycket pyssel och ritualer när man röker pipa och det är lätt att glömma av hur man gör. Det är faktiskt inte bara att fylla en pipa med tobak och tända på. Man får omsorgsfullt fylla pipan i omgångar och så vidare. Jag är ingen expert på detta och jag rekommenderar er att gå in på Brobergs sida och klicka er vidare till pipskolan för att lära er mer. Man kan alltid lära sig mer! 
Jag kommer fram till min favoritplats och lägger ut min filt, tar fram mitt kaffe och tar ut min pipa! Luktar på den fruktiga tobaken och tar ett par kalldrag. Det känns lagom packat, lite motstånd men inte trögt. Idag blåser det lite så jag har med mig en tändare till pipan. Annars brukar jag använda tändstickor. Man får använda sig av vilken typ av tändare man vill men man ska tänka på att gasen eller bensinen kan ge smak till både pipa som cigarr och det är verkligen inte gott. Vilken tobak ska man välja när man är nybörjare? Jag tycker helt klart att man ska gå till Mellgrens för det! De säljer sin piptobak i gram om man bara vill ta ett stopp. Det är en helt suverän idé så slipper man köpa en hel burk tobak bara för att testa. De har mycket kunnig personal som kan guida dig i genom denna djungeln.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar