lördag 15 december 2012

Bonterra

Fredag:
Efter en veckas jobb känns det ytterst behagligt att leta sig igenom sitt vin förråd och bestämma vad som man ska dricka till kvällens mat. Vad ska man då göra denna magiska kväll? Maten blir en variant av spenatrullar. Istället för rullar blir det gratäng med samma ingredienser. Mycket delikat och åt det italienska hållet. Resultatet blev utmärkt men nu till det primära. Vinet till maten.
Ett ekologiskt Amerikanskt vin som är tillverkat på Zinfandeldruvan (Zinfandel 90% och Petite sirha 10%). "Bonterra 2010". Producenten är Bonterra Vineyards och kommer ifrån Kalifornien, North Coast. Den har en fruktig smak med fatkaraktär. Inslag av björnbär, plommon, choklad och mynta. Det är stramt och välstrukturerad. Jag gjorde som jag (beroende på vin) nästan alltid gör, dekanterade vinet. Vinet var tyvärr lite kallt så jag passade på att dekantera vinet två gånger vilket gav ett utmärkt resultat. Det höjer inte temperaturen nämnvärt men det för in tillräckligt med luft för att frigöra de smakämnena som jag vill komma åt. Om man inte gör det kan vinet upplevas som tunt och aningen smaklöst, tycker jag personligen. Senast jag drack Bonterran var för flera år sedan och jag mindes den som mer smakfull då men 2010 är bra om man dekanterar. Serveras vid 18 grader och passar väll bäst till lamm eller nötkött men det fungerade utmärkt till pasta.
Skål ta mig fan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar