tisdag 16 april 2013

Cigarrtillverkning i södern!

Att gå runt på gatorna i New Orleans och känna alla dofter av mat och höra all musik i varje hörn är fullständigt underbart. Innan jag åkte hit sa folk till mig att de spelar jazz i varje hörn och då menar jag live band. De hade fullständigt rätt. Tur att man tycker om jazz. Efter många underbara restaurang besök beslutade jag mig för att gå in i en av cigarrfabrikerna. Ja, det är inte så stort som det låter. Det är mer en butik med några personer som sitter och rullar cigarrer framför en. Riktigt häftigt att se detta skådespel. Det är mindre vanligt att de har humidorer som man går in i. Men det är vanligt med 90% luftfuktighet här så jag antar att det inte riktigt behövs. Som svensk går man naturligt fram och känner på cigarrerna och tror att detta kan inte stämma. De måste bli torra och icke rökbara. Men det fungerar alldeles utmärkt. Jag var inne i tre fabriker och jag blev lika varm i kroppen varje gång. En underbar känsla. Sen köpte jag naturligtvis cigarrer på varje ställe. Butiksinnehavaren stod med en fet cigarr i munnen och frågade om man ville ha cigarren snoppad och tänd? Tänk om det var så i Sverige? Kanske inte den bästa arbetsmiljön när jag känner mig torr i halsen efter några minuter. Så det är kanske tur att det är som det är i Sverige.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar