tisdag 26 mars 2013

Kryp in



Kryp in i Stockholm, gamla stan, är ett mysigt ställe med god mat och trevligt bemötande personal. Kocken står i en barliknande miljö på ett trevligt och öppet sätt. Att kunna se kocken och maten som tillagas är härligt tycker jag. Man ser med en gång om kocken är ren och på vilket sätt han jobbar. Det uppskattar jag. Sen, om man är nöjd med maten så kan man faktiskt visa sin uppskattning direkt till henne/honom. det är något som jag tycker att fler, inklusive mig själv borde bli bättre på. Jag åt lunch där en lördag. Nackdel är att det verkligen är ett kryp in och denna lördagen var det ett strålande väder i stan och då fick man inte ta del av det fina vädret. Fördel är att man kan känna en atmosfär som är flera hundra år gammal.

Min goda vän som var med på lunchen och jag gjorde något som jag aldrig gjort innan. Vi drack cognac och en espresso efter lunchen! Nu tänker du säkert: det får man väll inte göra? Men, jo det får man. Eller som en trevlig kollega till mig ofta säger på härlig göteborgska "man ska inte vara så mainstream" Han har helt rätt. Var inte så svensk hela tiden. Det var fantastiskt trevligt med kaffe och avec en helt vanlig lördag lunch i ett härligt Stockholm.

Till maten drack jag en Pale Ale från Gotland. Sleepy Bulldog Pale Ale heter den och den är en välbalanserad Ale som är brygd på en ljusare malt vilket gör den lite ljusare. Den har fruktiga toner med en markerad beska. Som en Pale Ale ska smaka! Enligt bryggeriet själva så kommer namnet "Bullog" från en hund som hette Kurt och var tydligen en glädjespridare precis som deras öl. Fullständig onödig information men fantastiskt roligt tycker jag. Denna Ale finns enbart i systembolagets beställningssortiment så får du ett infall tycker jag att du ska beställa ett par flaskor. Den har en behaglig styrka så man kan unna sig  två
till och med. Efter en mycket god måltid med en mycket god Ale så var det dags för dessert. En enkel espresso och en Grönstsdts xo. Denna cognacen har en brun färg och man kan ana en lätt grön nyans i den. Den har en typisk fatkaraktär med inslag av marsipan, apelsin, choklad och vanilj. Balanserad och ytterst njutbar. Till detta föll jag för frestelsen och beställde efterrätt också. Cheesecake med lime, vit choklad och digestive krisp är helt klart en kombination som går mycket bra ihop.
Bra gjort tycker jag!

Skål!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar