måndag 11 mars 2013

Rooibos, Österlen


Te är något som alltid har funnits i eller runt om kring mitt liv. Antingen är det jag som har druckit en god kopp svart te på morgonen eller ett grönt/ört te på kvällen eller så har några av mina systrar pratat över en kopp te. På senare tid har jag hittat ett nytt te för mig och det är rött te. Jag var länge en stor motståndare till rött te. Jag hade väldigt svårt för lukten så jag utgick från att det smakade lika illa som det luktade. Återigen visade det sig att jag hade haft fel och jag är den första att erkänna när jag har fel. Nu går jag försiktigt på osäkra ben in på ett område som är okänt för mig. Jag ber om hjälp med att välja rätt och vad man ska leta efter i denna djungeln av smaker och kombinationer. Jag har nu med hjälp hittat ett ytterst delikat rött te som heter Rooibos Österlen. Det är ett te som är smaksatt av hallon, persika, vanilj och pistage med bitar av persika och hallonblad. Rooibosbarken är fri från koffein och rik på antioxidanter, mineraler och innehåller mycket lite garvsyra vilket gör att man inte får svårt att sova på detta te. Detta te är fint skuret så en del väljer att brygga tet med filter men jag personligen har inget emot små bitar i tekoppen. 
Rooibos är en buske som växer i Afrika, vanligast 25 mil nordväst om Kapstaden och redan på 1770-talet observerades den av den svenske naturforskaren Carl Peter Thunberg. Som det ser ut så har invånare används sig av denna buske långt tillbaka i tiden. Det sägs att Rooibos busken motverkar åldrandets oönskade effekter. Om det stämmer vågar jag inte  uttala mig om men jag tycker nog att jag känner mig lite yngre efter en kopp Rooibos...


茶是好   







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar