tisdag 16 april 2013

Cigarrtillverkning i södern!

Att gå runt på gatorna i New Orleans och känna alla dofter av mat och höra all musik i varje hörn är fullständigt underbart. Innan jag åkte hit sa folk till mig att de spelar jazz i varje hörn och då menar jag live band. De hade fullständigt rätt. Tur att man tycker om jazz. Efter många underbara restaurang besök beslutade jag mig för att gå in i en av cigarrfabrikerna. Ja, det är inte så stort som det låter. Det är mer en butik med några personer som sitter och rullar cigarrer framför en. Riktigt häftigt att se detta skådespel. Det är mindre vanligt att de har humidorer som man går in i. Men det är vanligt med 90% luftfuktighet här så jag antar att det inte riktigt behövs. Som svensk går man naturligt fram och känner på cigarrerna och tror att detta kan inte stämma. De måste bli torra och icke rökbara. Men det fungerar alldeles utmärkt. Jag var inne i tre fabriker och jag blev lika varm i kroppen varje gång. En underbar känsla. Sen köpte jag naturligtvis cigarrer på varje ställe. Butiksinnehavaren stod med en fet cigarr i munnen och frågade om man ville ha cigarren snoppad och tänd? Tänk om det var så i Sverige? Kanske inte den bästa arbetsmiljön när jag känner mig torr i halsen efter några minuter. Så det är kanske tur att det är som det är i Sverige.

















måndag 15 april 2013

New Orleans producerad IPA

Jag går igenom det lokala utbudet av Ale i New Orleans. It's a dirty job, but someone has to do it! Denna Ale heter Abita och är väldigt väl balanserad skulle jag säga. Jag intog denna IPA på en bakgård till ett vad man kan likna ett hak i Sverige men här känns det helt rätt, kanske rent ut sagt genuint! Med en lagom het gumbo serverad till så gifter sig smakerna med varandra. Lite synd att man får den serverad i en plast mugg men det har att göra med New Orleans lagar. Man får dricka alkohol på allmän plats och faktiskt ta med sig sin Ale ut på gatan. Man kan beställa en "IPA to go" men bara i plast mugg. Har man en flasköl eller en öl i glas och går ut på stan så kan man få böter av polisen. Det är lite därför som de lokala bryggerierna ofta tappar sin öl på burk istället för flaska. Nog om lagar åter till denna härliga IPAn, den är lagom lätt för ett varmt klimat men ändå smakrik och en tydlig bas av beska.

Skål!







söndag 14 april 2013

"Zea" i New Orleans

Första kvällen i New Orleans och vi är väldigt trötta. Vi fick en enormt gullig dam bredvid oss på flyget mellan Atlanta och vår slutdestination som bjöd på vin och pratade om jazz och hennes fantastiska man. Hon var väldigt amerikansk om ni förstår vad jag menar.
Väl på plats på hotellet och efter några minuters vila i sängen så beger vi oss ut i vimlet. Vi bor väldigt centralt och hittar snabbt en trevlig restaurang. De har sin egen bryggda Pale Ale som heter "Z" kort och gott och som vi naturligtvis prövar. Jag brukar förespråka att mans ska dricka IPA inte så mycket Pale Ale men denna Ale var väldigt bra. Denna kvällen blev det inte någon Alligator tacos som föreslogs på menyn utan en kycklingbörjare som var helt fantastisk. Smakerna bara flög omkring i munnen och man ville inte sluta äta. Den rökta grillade kycklingen med alla tillbehör och mitt sällskaps grillade panini med portabello, spenat och tomat. Magiskt. Det är så skönt med ett kök som vågar blanda smaker och att de tar i med kryddor. Väl värt ett besök när ni är i krokarna.

Skål







söndag 7 april 2013

Förbudstiden

Del 1 av 5

År 1893 bildades en grupp i Amerika med ett mål; Ett alkoholfritt Amerika! Det var en grupp kristna kvinnor som var för måttfullhet. Det fanns naturligtvis även andra grupper som slog ett slag för ett alkoholförbud på denna tid. År 1916 hade de spritts sig över landet och blev slutligen en tvåtredjedelars majoritet i kongressen och lyckades genomdriva Volsteadlagen år 1920. Men det var inte så lätt som det låter. På dagen ett år tidigare kom ett tillägg till den Amerikanske konstitutionen. Ett sådant tillägg ratificerades av kongressens båda kamarar, Senaten och Representanthuset. Den 16:de januari 1919 klubbades det artonde tilläget igenom. Det innebar ett totalförbud av: tillverkning, import, export, intern transport inom USA, försäljning och utskänkning av alkohol och rusdrycker. Av Förenta Staternas dåvarande 48 delstater skyndade sig nu 31 stater att ratificera under tilläget vintern 1919. Kvar stod till slut enbart Conneticut och Rhode Island. Dessa två delstater vägrar vid detta tillfälle att ratificera tillägget. Tyvärr så hjälpte det inte att de vägrade att anta tilläget utan rusdrycksförbudet inföll i hela USA senare den vintern. Några undantag fans dock som tur var och det var nattvadsvin, främst till katolska kyrkor. Sen var det ren etanol som var undantaget också, då för antiseptiskt bruk.
Under det första året sjönk konsumtionen med 30 % av ursprungskonsumtionen. Följande år efter detta växte det fram en stor och utbredd illegal handel av alkohol. Amerikanerna lät sig inte bli påverkade av detta förbudet nämnvärt utan tillhanda höll sig själva med den illegala alkoholen som var mycket lätt tillgänglig på svartklubbar och så kallade "speakeasies". Stora mängder alkohol smugglades in från Kanada och de franska öarna Saint-Pierre och Miquelon. Det blev såklart även populärt att brygga hemma under förbudstiden och malt och humle-butiker öppnade upp som svampar över hela landet vissa före detta bryggerier började istället sälja maltextrakt-sirap.

Kriminaliteten blomstrade upp naturligtvis i allt detta och begreppet "gangsters" myntades för första gången i Chicago. På alla hjärtans dag den 14:e februari 1929 inträffade den så kallade St. Valentinmassakern där ett gäng gangsters mördad ett stort antal gangsters från en annan liga. Det resulterade till ett öppet politiskt motstånd mot rusdryckesförbudet.

Fortsättning följer...



onsdag 3 april 2013

The Griffins



En alldeles lagom cigarr för denna årstiden. Om man som jag förvisar sig själv till utsidan vid röktillfällena. Efter en god middag och med en liten cognac vid sidan av detta rörverk är fredagkvällen komplett. Uppskattningsvis tar det 20 minuter att röka den så vid 7 minus är man väldigt glad för den där värmande cognacen. En rund och len smak med mycket arom.
The griffin´s Classic Puritos, som kommer från Dominikanska Republiken är en prisvärd cigarr som jag kan rekommendera. Dominikanska Republiken är det land som jag alltid återkommer till när det gäller cigarrer. Det känns tryggt på något vis. Format: Senorita, Storlek: 11x102 mm. En perfekt fredags cigarr.

Skål!

söndag 31 mars 2013

Ostron och Champagne


Ostron och Champagne är en förtrollande kombination. Champagne passar i de flesta lägen men när man har ett par riktigt goda ostron till så är det riktigt bra. För ett tag sedan var jag på Käringön, som ligger ca tio mil norr om Göteborg en bra bit ut i kustremsan. Vi var ett sällskap på ca tjugo personer och vi besökte Ostronbaren på Käringön, bland annat. Vi valde att hyra en buss från Göteborg och sedan båttaxi över från Hällevikstrand. Man kan ordna transport med Helikopter för de som önskar. Då går det lite fortare, men vem har så bråttom? Vi satt med uppslupen stämning och festade på en delikat lunch från Fiskekrogen och ett par öl. Väldigt bra start får jag säga.

Väl över på ön gick vi till Ostronbaren och träffade den mycket trevlige innehavaren som gav oss en jätte fin historia om ostron och om hur de odlar ostronen precis utanför där vi stod. Mycket fascinerande. Vi gick ut på bryggan och fiskade upp några dussin ostron som vi skulle äta, ja mycket färskare än så här blir det inte! Ett så kallat Belon ostron (Ostrea Edulis) växer sig färdigt på ca ett till två år när det ligger i varmare vatten men här uppe i norden tar det ca tre till fyra år och oftast så har vi ett mycket finare och klarare vatten här. Resultatet blir magnifikt skulle jag säga. En så frisk smak har jag aldrig upplevt när jag ätit ostron.

Sedan är frågan vem som bäst kan guida en genom en flaska Champagne? Jo, Herr Lars Ahlström såklart, innehavaren av Fiskekrogen i Göteborg tog oss igenom några fantastiska flaskor Champagne och stämningen blev nästan kyrklig. Man upplever en fantastisk passion och inlevelse när Lars berättar om hur man ska öppna, servera och slutligen dricka en väl kyld och torr champagne. På Ostronbarens brygga kan man även bada i en vedeldad tunna och naturligtvis är det saltvatten i tunnan. Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi Käringön någon gång. Glöm inte att boka för det är ganska populärt!

Skål!                









fredag 29 mars 2013

Glad Påsk!!

Glad Påsk alla vänner. En högtid som vi ska rikta vår uppmärksamhet åt mat och dryck. Jag valde ut två Ale som jag tyckte verkade vara intressanta.
Oppigårds "Easter Ale" har en nyanserad smak med inslag av sirap, torkad frukt, örter, surdegsbröd och apelsinskal. Jag tycker att det låter bra och Oppigård gör nästan alltid bra ifrån sig.
Nästa Ale är Nils Oscars "Kalaspåsk" som är på beskrivning också mycket spännande. Humlearomatisk med inslag av torkade aprikoser, farinsocker, örter, lakrits och pomerans. Ja, det är väll bara att korka upp och njuta av ytterligare en härlig påsk!

Skål och åter igen Glad Påsk!