fredag 30 maj 2014

Egg Benedict

Söndagmorgon och jag är sugen på något riktigt gott. Egg Benedict får det bli! Det är inte så svårt som det låter. Nu har jag valt att baka mitt egna bröd. Det är ett "hittepå" recept som jag åter kommer till när jag saknar fantasi.
Till brödet behöver du:

5 dl vatten
25 gram jäst
1 dl olivolja
ca 7 dl vetemjöl
1 msk salt
Jag blandar gärna fullkorn och vanligt vetemjöl så det blir lite mer struktur i brödet.

Ta en kastrull och häll i vattnet och värm vattnet tills det är fingervarmt. Ta en stor bunke och smula ner jästen och häl över lite av vattnet. Rör ut tills all jästen är upplöst och häll i resten av vattnet. Häll i mjöls tills du får en kladdig massa. Tillsätt oljan och fortsätt att hälla i mjöl tills det blir en fast och smidig deg. När degen är lätt att arbeta med så ska du tillsätta saltet. Man kan tillsätta flingsalt om man vill ha små salt explosioner i sitt bröd. Mycket gott!
Låt degen jäsa i bunken med en handuk över sig i en timme.
Ta upp degen och arbeta den smidigt igen. Ta fram en plåt med bakplåtspapper på. Gör bullar, limpor eller vilken form du vill. Låt jäsa i ytterligare i 45 minuter under handduk. Sätt ugnen på 175 grader och grädda i ca 15-20 min. Viktiga är att de får lite färg. Om du vill ha en hårdare yta på ditt bröd så pensla med vatten när du tar ut brödet.

Äggen:
Ta fram en stor kastrull och fyll upp med vatten till hälften. Sätt på halvfart på spisen och vänta tills det blir varmt. Häll i ett par msk ättika och sedan tar du fram en slev och rör runt så det blir en liten virvel. Kläck i äggen mycket försiktigt. Ta upp dem med en slev och låt dem rinna av.

Hollandaisesås:
Det finns säkert lika många recept då hollandaisesås som kockar i världen. Enkelt sätt så är det bara smält smör, äggulor och citron. Lite salt och peppar ska ju också vara med så klart.

Jag brukar smöra brödet, sedan lägger jag på en skiva med skinka alternativt en skiva med gravad lax. Tar försiktigt ut ägget ur kastrullen och lägger det på skinkan. Sedan häller jag över hollandaisesås på ägget.

Smaklig måltid mina vänner!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar