fredag 30 maj 2014

Gör din egna köksträdgård!

Jag bor i en lägenhet och har inte tillgång till någon kolonilott eller någon uteplats. Jag tycker dock att det är väldigt kul att odla och sköta om växter. Vi alla har nog köpt en basilika på Ica och försök att få den att överleva i alla fall några veckor. Det är ganska svårt att få dem att överleva tyvärr. De odlas fram väldigt fort så att vi ska kunna använda en kruka över en helg. Jag brukar plock bladen på min basilika som jag köper på Ica och sedan så fryser jag in dem. Det är väldigt smidigt och förvånansvärd liten smakskillnad får jag säga. Nu har jag en speciell kvarn, för färska kryddor, som jag fryser in dem i och när jag behöver lite basilika tar jag ut den och vrider ett par varv som om det skulle vara en pepparkvarn och ut kommer det basilikaflingor. Mycket smidigt!
Basilika behöver mycket vatten. Vattnar man flitigt och låter den stå solen så trivs den mycket bra. Jag brukar även dusch mina örter med en sprayflaska en gång om dagen. 
Det är inte så svårt att ha tex tre olika färska kryddor hemma i köksfönstret så man kan klippa vid behov och lust i stället för att köpa färdigodlade kryddor. Jag förespråkar alltid att göra saker från grunden och så även i detta fallet. Allt blir så mycket godare om man gör det. Det är oftast varken svårt eller tar så lång tid. Istället för att titta på tv, gör något kul hemma. Både barn och sin partner kan vara delaktiga i pyssel. Jag köpte mig ett drivhus för en ganska billig peng på Ica Maxi för några dagar sedan och började plantera för fullt. Det blev ca 50 st krukor med olika fröer i. Och lite gammalt som jag har planterat för ett tag sedan. Jag tycker att detta är ett mycket bra alternativ om man har balkong men ändå vill odla lite gurkor eller andra växter som kräver ett varmare klimat än vad vi har här uppe i norden. Jag hade nog lite tur när jag köpte detta växthuset för det var nersatt till halva priset. Det är nog för att det är ganska sent på säsongen kanske. Så ett tips är att vänta men se upp så de inte tar slut. 699 kronor tar de för detta skåp, ordinarie pris då. Det finns säkert bra alternativ på andra ställen men jag tyckte att detta passade mig och mina behov. Nu kanske man ska börja odla humle och lite andra saker till ölbryggning...

Skål mina vänner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar