torsdag 27 november 2014

Oppigårds Thurbo Double IPA

Denna dipan från Oppigård är otroligt komplex och smakrik. En av de roligaste ölsorterna som finns på systembolaget idag tycker jag. Som alltid så råder det delade meningar bakom sånt här och så klart så är det min mening som jag för fram. Denna öl har, som det själva säger, mer malt, mer humle och mer styrka och det är så sant. De finns chinook, nugget, columbus, cascade och citrahumle i och det känner man tydligt. De har verkligen fått fram de smakerna i denna öl. Den är väldigt humlearomatisk med tydlig beska och tydliga inslag av aprikos, passionfrukt, grapefrukt, honung och örter. Det är jästfällning så det kan vara en liten bottensats men vad gör det när det är så här bra! För det är väldigt bra! Etiketten pryds av det lokala kraftverket där den tillverkas och det är så klart för att den är ganska stark. 8,5 % ligger alkoholen på så det blir inte mer en en eller två på en kväll. Det roliga här är att vi alla vet att Turbo stavas inte Thurbo utan det är området som heter Thurbo men det får en att tänka, hum det kanske är för att den är så stark? Men det kanske är lite dubbla meningar i namnet. 
Att para ihop denna ölen med mat är inte helt lätt med så mycket smaker men den passar alltid till grillat och helt klart tacokvällen tycker jag. Vill man vara lite mer modig så kan man försöka med mögelost, gärna en blåmögel och helt klart St. agur om du får tag på en sådan. Efter maten så kan man alltid ta sig en cigarr som efterrätt och då fungerar den utmärkt skulle jag säga.


Skål mina vänner     





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar