torsdag 19 juni 2014

Pot Belly!

Som ni kanske vet nu så har jag börjat med den roliga hobbyn att brygga öl. I dag är inget undantag, utan det ska allt bli en sats idag också. Jag är en person som funderar mycket och vill gärna att de saker jag gör ska vara genomtänkta. Det tog mig över ett år att börja brygga öl för exempel. Jag läste mycket, tittade på youtubefilmer och pratade med personer som hade mer erfarenhet än jag om ölbryggning. Jag gick till en butik i Göteborg och pratade med dem om att brygga öl. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig så jag lyssnade på vad de hade att säga. Personligen så tyckte jag att de var lite "bösiga" i sitt språk men jag tänkte att det är säkert jag som ser det på fel sätt. Jag är medveten om att jag är snabb att döma människor ibland. Jag fortsatte att handla malt, humle och jäst av de ett bra tag. Jag visste att det fanns en annan butik i stan som låg vid heden och hette Pot Belly. Jag hade gått förbi ett flertal gånger och kikat in i fönstret. Det kändes dyrt. Allt såg så fint ut från utsidan. Ljust, härligt och allt verkade ha sin egna plats i butiken. Min tanke med att brygga öl från början var att göra ett öl som är minst lika gott som det bästa jag kan köpa på systembolaget fast till en bråkdel av deras pris. Då går det inte att handla på ett så dyrt ställe, tänkte jag. Månaderna gick och jag fortsatte handla av "min gamla butik" och tyckte att det var okej tills jag en dag gick in och skulle köpa en hyfsat dyr sak som jag hade beställt dagen innan och de kände inte igen mig. Visst är det en butik men de har inte så många kunder och jag hade varit där många gånger och pratat med dem länge och väl vid de flesta tillfällen. Jag blev lite besviken när jag gick där ifrån men som sagt, det är en butik.
Ett par dagar senare så gick jag in på Pot Belly. Det är en ganska så liten butik men bara att gå in genom dörren är som att komma till en annan värld. Alla dofter exploderade i min näsa och det råder något konstigt lugn där inne. Jag tittade runt lite men snabbt kom ägaren, som säkert är i 30-35 års åldern, och hjälpte mig. En fantastiskt sympatiskt person får jag säga. Jag tror att vi pratade i en timme om ölbryggning och de bekymmerna jag har haft under min relativa korta period som "bryggare". Jag måste säga att han grymt kunnig och verkligen brinner för ölbryggning. Jag hade bestämt mig för att inte köpa något men hittade ändå något som såg intressant ut. 29:50sek senare styrde jag kosen hemåt men jag kunde inte låta bli att svänga för den gamla butiken för att se prisskillnaden. Jag trodde att jag skulle trilla baklänges när jag såg att de faktiskt var dyrare på de flesta produkterna. Ytterligare några dagar senare så hade jag bestämt mig för att köpa malt, humle och jäst från Pot Belly istället. Han maler exakt på grammet hur mycket man vill ha. Det är suveränt! Annars måste man köpa minst 500 gram och det är mycket om man bara ska ha ca 50 gram av ett specialmalt och dessutom så får man alltid mala hemma och det har jag ingen utrustning för, än. Kort sagt så ska du brygga öl, gå till Pot Belly. Eller om du har frågor runt ölbryggande, gå till experten vid heden. Mycket bra Pot Belly!

Skål mina vänner!

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar